L'équipement des francs-archers

Instruction de Aymar Cadorat (vers 1466)

Reprise dans Histoire de la Milice Françoise, R.P. Daniel, Paris, 1721.


Memoire de ce que le Roy veult que les Francs-Archers de son Royaume soient habillez en jacques d'icy en avant. Et pour ce a chargé au Bailly de Mante en faire un projet. Et semble audit Bailly de Mantes que l'habillement de jacques leur seroit bon, pouffitable et avantageux pour faire la guerre, veu que sont gens de pié; et que en ayant les brigandines, il leur fault porter beaucoup de choses que ung homme seul et a pié ne peut faire.

Et premièrement

Leur fault desdits jacques de 30 toiles, ou de 25, et ung cuir de cerf a tout le moins. Et si sont de 30, et ung cuir de cerf, ils sont des bons. Les toilles usées et deliées moyennement sont les meilleures, et doivent estre les jacques a quatre quartiers. Et fault que les manches soient fortes comme le corps, reservé le cuir. Et doit estre l'assiete des manches grande, et que l'assiete preigne prés du collet, non pas sur l'os de l'espaule, qui soit large dessoubz l'aisselle, et plantureux dessoubz le bras; assez faulce et large sur les costez bas. Le collet soit comme le demourant du jacques, et que le colet ne soit pas trop haut derriere l'armour de la salade. Et fault que ledit jacques soit lassé devant, et que il ait dessoubz une porte-piece de la force dudit jacques. Ainsi sera leur ledit jacques et aisé : moyennant qu'il ait un pourpoint sans manches ne colet; de deux toiles seulement, qui n'aura que quatre doys de large sur l'espaule. Auquel pourpoint il attachera ses chausses. Ainsi flotera dedans son jacques, et sera a son aise. Car on ne vit oncques tuer de coup de main ne de flesche dedans lesdits jacques six hommes : et se y souloient les gens bien combattre.

(2) Item.

Il semble audit Bailly que les Francs-Archiers se devroient departir en quatre habillemnts. Les ung en voulges, les autres en lances, les autres archiers, et les autres arbalestriers.

(3) Item.

Luy semble que ceux qui porteroient voulges les devroient avoir moyennement larges, et qu'ils eussent ung peu de ventre. Et aussi qu'ils feussent tranchans et bons estoc. Et que lesdits guisarmiers ayent salades à visieres, gantelets et grands dagues, sans espées.

(4) Item.

Ceulx qui porteroient lances doivent avoir salades à visieres, et gantelets et epées de passot moyennement longues, roides et bien tranchans. Et que leurs lances soient de la longueur des lances d'armes. Qu'ils ne soient pas si tres-grosses, et qu'elles soient presque d'une venue, excepté qu'elles ayent au bas un petit derailliz, eu ung petit arrest d'un demi doyt de hault derriere la tailleure, pour leur donner façon. Et fault que le fer soit tranchant et ung peu longuet, et toutes voyes qu'il soit fortelet.

(5) Item.

Les archiers auront les salades sans visieres, arc et trousses et espées de passot assez longuetes, roides et tranchans qui s'appellent espées bastardes. Et si veulent porter les boucliers, il n'y aura point de mal, et qu'ils ayent les dagues moyennes, et ne devroient pas estre les rondelles trop haultes.

(6) Item.

Les arbalestriers devroient avoir salades a visieres, qu'ils puissent lever assez hault quant ils vouldroient. Et que le dessoubz de la visiere ne les arme pas si fort qu'elle leur couvre la vue. Et aussi que le costé droit n'arrive pas si bas a la joue que le gauche : afin qu'ils puissent a leur joue asseoir leur arbrier a leur aise. Et auront espées de passot non pas trop longues, roides et tranchans. Et que la ceinture hauste l'espee par derriere, afin qu'elle ne touche a terre de beaucoup. Et seront leurs arbaletes de dix quarreaulx ou environ. Et banderont a quatre polies ou a deux, s'ils sont bons bandeux. Et auront trousses empanées et cirées de dix huit traits du moins, et n'auront point de dagues.



Le Rozier des Guerres

.: haut de page